Loading...
Cees Hoogendijk 2016-12-07T11:57:53+00:00

“Ik houd van mijn familie en vrienden, van mensen in het algemeen, van wiskunde en humanistiek, management- en organisatieontwikkeling,
van dialoog en verbindend leiderschap, lerende organisaties en waarderend onderzoeken, van heelheid en continue vernieuwing.
Mijn missie is humanisering van organ­isatie.”

Wat wilt u het liefst dat er gebeurt?

Sagrada torensHet duurzaam organiseren van het leren in en van de organisatie is de beste investering die een leider kan plegen. Niets zo effectief als een organisatie met optimaal leer- en verandervermogen. Dat vraagt een ‘upgrade’ van de afdeling opleidingen. Het perspectief is een significant groter rendement op het opleidingsbudget. Het concept heet Huisacademie. Met de hulp van een Meester in Ontwikkeling gaat de bouw ervan beter en sneller.

Ga naar Huisacademies.nl voor een compleet overzicht van de dienstverlening.

  • Huisacademies logo grootDoe met de Acadroom een gratis quick scan van uw huidige opleidingsafdeling en krijg een eerste indruk van de strategie om uw huisacademie verder te ontwikkelen.
  • Blader door de Huisacademies Bouwgids voor een praktische samenvatting van alle benodigde bouwstenen om het leren in uw organisatie duurzaam te organiseren.
  • Maak kennis met de Meesters in Ontwikkeling, tezamen ons gilde van academiebouwers vormend.
  • Lees Krachtbron van een Lerende Organisatie. Het boek bevat concrete voorbeelden en achtergronden inzake het bouwen van huisacademies.
  • Bent u al een academiebouwer? Sluit u dan aan bij ons kennisforum genaamd Meesterkringen waar u van elkaars ervaringen kunt leren.
HoePlan MEER fotoVolgens onderzoek naar “What Really Works” (Nitin Nohria) steunt effectief ondernemingsbeleid op vier pijlers:

Strategie Waar besteden managers hun tijd aan?
Structuur Hoe werkt iedereen en alles met elkaar samen?
Cultuur Hoe gedragen managers en medewerkers zich?
Uitvoering Wat zijn de concrete, meetbare acties die worden ingezet?

Effectieve en gemotiveerde werkuitvoering is het resultaat van beleid dat:

  1. logisch is in relatie tot de visie en missie van de onderneming
  2. helder en eenvoudig is verwoord
  3. door het middenkader wordt gedragen
  4. door iedereen wordt begrepen en geaccepteerd
  5. praktisch uitvoerbaar is

Dit zijn de kwaliteiten van een Hoe-Plan. Met uw eigen Hoe-Plan beschikhoeplant uw organisatie over een praktische uitleg van uw (meerjaren) beleid, in termen van Strategie, Structuur, Cultuur en Acties. Het middenkader onderschrijft dit plan in woord en daad, en is bereid het tot op de werkvloer door te laten werken. Lager kader en uitvoerende medewerkers zijn meer betrokken bij het ondernemingsbeleid en begrijpen welke bijdrage zij daarin kunnen en moeten leveren. Kortom: alle neuzen staan maximaal dezelfde kant op. Hoe kan uw organisatie of afdeling profiteren van een Hoe-Plan?

Stelt u zich voor… een ogenschijnlijk normale start van een nog normalere managementconferentie met als doelstelling de ‘uitrol’ van uw strategisch meerjarenplan. Slides. Heel veel slides. Of toch niet?

Nova Next dag 1Nee, de situatie keert 180 graden. De aanwezige managers krijgen een spoedcursus bedrijfsjournalist. In een heuse persconferentie vragen zij het bestuur de hemd van het lijf. De strategie wordt vertaald naar krachtige artikelen die de volgende dag al worden gepubliceerd. Het middel management heeft samen een complete, uitermate leesbare beleidskrant geproduceerd. Hoezo mede-eigenaarschap? En alle medewerkers ontvangen die Nova Next dag 2krant, inclusief het geuren en kleuren verhaal van de journalist, eh hun eigen manager.

Dit verhaal, maar dan uitgebreid en met voorbeelden doorspekt, is een professionele dienst, en een onvergetelijke invulling van uw managementconferentie. Lees hier meer over wat de ‘beleidskrantmethode’ voor uw organisatie kan betekenen.

YPPUw CFO     Zeg maar ‘dag voorzitter’ want de conferentie met de obligate rij van bekende (en vaak dure) sprekers, de parallelle workshops waarvan elke deelnemer de meeste mist, en de borrel voor een klein deel der aanwezigen, hij heeft zijn beste tijd gehad. Deelnemers willen niet consumeren, maar cocreëren. En ze vinde het zelfs prima om te co-produceren. En wees nu eerlijk: de wijsheid zit toch gewoon in de zaal? Een conferentie waar elke deelnemer op minstens vier verschillende plekken heeft gezeten, zeker tien mensen grondig heeft ontmoet, mogelijk zelf even het podium kreeg, eindigt in een klein feestje, maar resulteert in persoonlijke verbindingen en nieuwe kennis… noem het confereren 3.0. Zo’n bijeenkomst begint niet met het boeken van de zaal en de hapjes, maar met een aansprekend scenario, een logische opbouw, meemakers die met elkaar zijn opgetrokken, en een locatie die het geheel ondersteunt. Voor het ontwerp en de begeleiding van een dergelijk ‘event’ is geen dagvoorzitter maar ene CFO nodig: Chief Facilitating Officer. Tot uw dienst, zou ik zeggen. Zoals onder andere voor en met:

  • Young Purchasing Professionals (gehost door Friesland Campina en DSM)
  • Innovatiecongres Ecologische Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht/Amersfoort)
  • InspiHRe (Stichting Zorg aan Zet)

Elke conferentie is weer een nieuwe uitdaging en nooit vertoond. Brainstormen? Graag!

IFV summitAppreciative Inquiry Summit    Wil de organisatie daadwerkelijk een groot vraagstuk onderzoeken en is men bereid alle stakeholders (“the whole system in the room”) te betrekken, dan zijn fenomenale resultaten mogelijk met een AI-summit. De regie is puur op de vorm en de kwaliteit van de waarderend onderzoekende communicatie. De groep doorloopt (in een lange dag of idealiter twee) een ultiem creatief, verbindend en vooral ook productief proces, waarvan de uiteindelijke actievoorstellen niet alleen de best denkbare oplossingen bieden, maar tegelijk ook de eigenaren om deze oplossingen te helpen verwezenlijken. Ik heb inmiddels tientallen AI-summits begeleid, onder andere voor en met:

  • Instituut Fysieke Veiligheid (optimalisatie werkplekleren)
  • Fontys Social Studies (jaarplan)
  • Seats2Meet stakeholders (cocreatie)
  • Bureau de Bont (samen met klanten)

Klik hier voor uitleg en achtergronden bij Appreciative Inquiry en vele voorbeelden van AI-summits.

KZM vierkantDe titel van mijn boek Kracht zonder Macht zegt mogelijk al genoeg. Het bevat recepten voor constructief overleg tussen beleidsmakers en beleidsontvangers op zo’n manier dat ze zich allemaal optimaal mee-maker voelen. Dialoog is het trefwoord, en om die zo goed mogelijk te kunnen beoefenen is soms een derde nodig om de juiste omstandigheden en vaardigheden aan te reiken.

AI30 omslagAppreciative Inquiry is niet alleen een krachtige collectieve verandermethode, maar het is ook en vooral een manier van doen om zo goed mogelijk samen te werken met je medemens c.q. collega. De AI-ondersteuning kan variëren van een 1-op-1 AI interview, puur voor de bekrachtiging van iemands persoonlijk potentieel, via teamsinterventies waarbij de constructieve invalshoek wordt gezocht, tot en met een complete post HBO opleiding. In het voorjaar van 2015 verschijnt mijn boek met praktische AI beginselen.

TCW circleIntentioneel spreken, oprecht en aandachtig luisteren en bijdragen aan het welzijn van de complete groep is de uitdaging van elke deelnemer in deze bijzondere kringvergadering onder het motto “a leader in every chair”. Een waarlijk louterend proces waarin krachtige persoonlijke verbindingen en diepgaande inzichten worden bereikt. Als deelnemer wil je niets anders dan dat dit tot het repertoire van het eigen team of de eigen organisatie gaat behoren. Alle eer komt toe aan de ‘founders’ Christina Baldwin en Ann Linnea.

Ik oefen en beoefen alle bovenstaande conversatie en bejegeningsvormen en ben van harte bereid samen met jou (waarderend) te onderzoeken hoe deze werkwijzen van toegevoegde waarde kunnen zijn om mensen, teams en organisaties een stap verder te helpen.

cees santa tsm s2m20121225112349Ik ben niet echt een professioneel spreker, maar als je mij vraagt over mijn professie te spreken…Ook mijn spreken is meemaken en streeft maximaal naar dialoog. Hieronder zie je mijn meest gewilde thema’s.

Procesdenken en -doen    Kan als inleiding in zo’n 30 minuten. Daarna kijk je al anders tegen organisatie aan.Voor en met een groep managers liefst in een twee/driedaagse training.

Verbindend Leidinggeven    Idealiter heeft het publiek tevoren de VL Spiegelreflector ingevuld. De toelichting en nabespreking daarvan staan borg voor verbindende en leerzame momenten.

Organisatieleren    Dat is echt mijn ding. Een soort TED-talk. Mensen echt aan het denken zetten over de vraag hoe je een organisatie beter in beweging krijgt. Lees hier de kale tekst van het gelijknamige hoofdstuk in mijn boek Krachtbron van een lerende organisatie.

Cees sprekerOrganisatieburgerschap    Wat een mooie term, vind je niet? Zet op zich al aan het denken. Bij voorkeur in de vorm van een masterclass, binnen een organisatie. Maar het thema kan ook worden ingezet voor een divers publiek.

Verticale Dialoog    Ik schreef er een boek over: Kracht zonder Macht, onweerstaanbare management recepten met de smaak van Verticale Dialoog. Sommige van die recepten kunnen we doen, of een beetje aan proeven. Er is heel veel mogelijk rond dit thema.

Duurzaam organiseren van leren    Ook wel de Krachtbron-workshop genoemd. Eerst over managementproces en het organiseren van leerprocessen. Dan naar de mini-acadroom om het huisacademie-vocabulaire op te pikken. Dan mijmeren over lerende organisaties.

Appreciative Inquiry      (waarderend onderzoeken) Een klein uurtje is genoeg om er als deelnemer mee kennis te maken. Ik ben sinds 2008 aan het bekwamen in deze krachtige ‘sterkten-benadering’. Voor een AI-activiteit kun je mij altijd uit mijn bed bellen.

Schrijven doe ik soms graag alleen, en soms in co-creatie. Met plezier houd ik voor kortere of langere tijd iemand anders’ pen vast…

Society 3.0Redacteur Society 3.0 van Ronald van den Hoff. 1200 Pagina’s ruwe kopij geordend, gestript en bewerkt tot het niet dunne maar bondige boek dat het nu is geworden.

school durf te lerenResearcher en (ghost)writer van het lustrumboek van De Nova Academie. Gedurende een jaar zo’n beetje alle stakeholders beluisterd en hun verhalen opgetekend.

RoL vierkantInitiator en coach van Huisacademies Mio’s Conny Daansen en Onno Geveke in hun cocreatie van een mooi artikel in TvOO over het meetbaar maken van leerprocessen.

Wil je de trotse auteur zijn van je eigen ideeën, maar moet het ook nog je pen uit? Kom maar op!

Diensten uitgelicht

Mijn boekenplank

Shelfari: Book reviews on your book blog