Loading...
Beleidskrantmethode 2016-12-07T11:57:51+00:00

Beleidskrantmethode: zo helder is uw strategie nog niet verwoord

Op een gegeven moment heb je als directie of managementteam het businessplan gereed. In kleine kring is de inhoud bekend. En wat nu? In de meeste organisaties leest het middenmanagement dergelijke plannen al niet echt, laat staan dat ze die gebruiken voor een vurig beleidspleidooi tegenover hun medewerkers. De eerste uitdaging is om alle leidinggevenden deelgenoot en mede- eigenaar te maken van het nieuwe plan. En de tweede uitdaging is natuurlijk om de inhoud ervan tot op de werkvloer te laten doorsijpelen. Ga er maar eens aan staan. Denk eens aan een eigen krant. En aan de middelmanager als journalist.

Bij BAT Niemeyer heette deze krant The Grunnovator

Groningen, 12 december 2006. Middle management en staf van BAT Niemeyer ervaren
een geheel nieuwe invulling van hun jaarlijkse Line of Sight, de dag waarop men
traditioneel het beleidsplan voor het volgend jaar toelicht. Er wordt namelijk weinig
toegelicht. Na drie minuten intro verdwijnt de directeur alweer van het toneel, naar
zijn zeggen om de persconferentie voor te bereiden. De managers weten op dat moment
niet beter dan dat ze bij binnenkomst een perskaart, een persmap en enkele
persberichten over het beleidsplan 2007 hebben ontvangen. Dan komt de uitleg: ‘We
gaan vandaag samen een krant maken. Daarin gaan we al onze medewerkers verslag
doen over het plan 2007.’ >>> Lees hier hoe dit verhaal zich verder ontwikkelt…

En download hier het verbluffende resultaat: De Grunnovator!

Dit sterke staaltje is nadien vaker vertoond, onder andere voor ROC Nova College en Het CAK. Durft uw directie het aan om haar beleidsplan op deze manier onder de loep te leggen?

Geïnteresseerd in de mogelijkheden voor u en uw organisatie?
Laat hieronder uw gegevens achter en Cees Hoogendijk neemt contact met u op.

Naam

Email

Telefoon